Whist este un joc de cărți clasic, care a apărut în secolul al XVIII-lea în Anglia și a devenit ulterior cunoscut în întreaga lume. Practicat în special de nobili și în cercurile sociale înalte, Whist a influențat multe dintre jocurile de cărți moderne, cum ar fi bridge-ul. Acesta rămâne și astăzi unul din jocurile de cărți preferate din cadrul întâlnirilor sociale, care este apreciat pentru combinația sa de strategie și noroc.
Pregătirea pentru joc
Înainte de a începe jocul, fiecare jucător trebuie să cunoască foarte bine aceste reguli Whist și să fie pregătit să colaboreze cu partenerul său (dacă se joacă pe echipe). Este, de asemenea, important ca toată lumea să fie de acord cu varianta jucată și mai ales cu felul în care se calculează punctajul, pentru un joc distractiv și corect.
Numărul de jucători
Cele mai multe reguli Whist spun că la joc pot lua parte de la 3 și până la 6 jucători, fie individual, fie în echipe. De obicei, jocul clasic implică 4 jucători, împărțiți în două echipe de câte doi, dar există și alte variante.
Pachetul de cărți
Se folosește un pachet standard de 52 de cărți, fără jokeri. În Whist, asul este considerat cea mai mare carte, iar cărțile sunt ordonate de la cea mai mare la cea mai mică astfel: as, rege, damă, valet, urmate de cărțile de la 10 la 2.
Foaia de scor
Pentru a ține scorul, vei avea nevoie de un pix și o foaie. Pe această foaie se va nota numărul de subjocuri și pronosticurile fiecărui jucător înainte de fiecare rundă, pentru a urmări cine și câte mâini a câștigat.
Reguli de bază ale jocului Whist
Deși setul de reguli Whist poate varia ușor în funcție de versiunea jocului, în general, acesta se bazează pe abilități de planificare și anticipare, acest lucru făcându-l un joc captivant și competitiv.
Distribuirea cărților
În jocul de Whist, cărțile se distribuie în funcție de fiecare subjoc. Subjocurile sunt notate pe foaia de joc astfel: 1, 1, 1, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 8, 8, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 1, 1, 1. Acest lucru reprezintă numărul de cărți care se distribuie în fiecare subjoc. De exemplu, în primele patru subjocuri, fiecare jucător primește câte o carte, în următoarele subjocuri câte 2, 3, 4 și așa mai departe, până se ajunge la 8 cărți, iar apoi numărul de cărți scade treptat, din nou până la 1.
Determinarea atuului
După ce cărțile sunt distribuite, ultima carte împărțită este întoarsă cu fața în sus, determinând atuul. Atuul este culoarea (inimă roșie, romb, treflă sau inimă neagră) care devine mai puternică decât celelalte în acel subjoc și poate câștiga mâinile dacă este jucată.
Obiectivul jocului
Scopul fiecărui jucător (sau echipă) este să câștige cât mai multe mâini. Dacă, de exemplu, ultima carte întoarsă este un 10 de inimă, atunci inima roșie va fi atuul. La final, mâna va fi câștigată de jucătorul care a pus cea mai mare carte din culoarea cerută, dar dacă cineva joacă o carte de atu, acesta va câștiga mâna, indiferent de celelalte cărți. Acest lucru este cunoscut în cele mai multe reguli Whist pe care le vei găsi.
Cum se joacă o rundă (mână)?
La fel ca în jocul de Blackjack, și la Whist există un dealer. Prima rundă de joc este inițiată de jucătorul din stânga dealerului, care joacă o carte pe masă pentru a începe mâna. După ce prima carte este jucată, fiecare jucător trebuie să urmeze culoarea acelei cărți, în direcția acelor de ceasornic.
De exemplu, dacă primul jucător pune un 7 de treflă, toți ceilalți jucători trebuie să joace o carte de treflă dacă au. Până aici, aceste reguli Whist sunt asemănătoare cu cele din jocul de Macao. Diferențele încep atunci când un jucător nu are cărți din culoarea cerută, pentru că acesta are opțiunea de a juca o altă carte sau un atu, încercând astfel să câștige mâna, deoarece atuul este mai puternic decât celelalte culori. La finalul rundei, mâna este câștigată de jucătorul care a jucat cea mai mare carte din culoarea cerută sau de cel care a jucat cea mai mare carte de atu, dacă s-a folosit unul. Jucătorul care câștigă mâna va începe următoarea rundă, continuând astfel jocul.
Cum se calculează punctele?
Cele mai cunoscute reguli Whist spun că fiecare jucător trebuie să își exprime părerea privind desfășurarea jocului, adică numărul de mâini pe care crede că le va câștiga. Dacă un jucător reușește să ghicească corect numărul de mâini câștigate, acesta va primi 5 puncte, plus un număr suplimentar de puncte echivalent cu mâinile câștigate.
De exemplu, dacă un jucător crede că va câștiga 2 mâini, va obține 5 puncte pentru că a ghicit și încă 2 puncte pentru cele două mâini câștigate, ceea ce înseamnă un total de 7 puncte. În plus, un jucător poate alege să declare că nu va câștiga nicio mână. Dacă acest lucru se dovedește a fi corect, jucătorul va primi cele 5 puncte.
Durata unui joc de Whist poate varia, deoarce acesta poate continua până când se termină toate subjocurile sau până la un număr de puncte stabilit de către jucători.
Variante de joc
Atunci când vorbim despre reguli Whist, ne gândim la varianta cu 4 jucători, care formează echipe de câte 2, însă acest joc prezintă mai multe opțiuni. Două exemple populare sunt Knockout Whist și Solo Whist. În Knockout Whist, jucătorii elimină treptat participanții pe măsură ce jocul avansează, cu scopul de a rămâne în joc cât mai mult timp. Pe de altă parte, în Solo Whist, fiecare jucător joacă individual, fără a forma echipe, ceea ce îi permite să folosească strategii adaptate stilului său de joc.
Strategii de joc pentru începători
Pentru cei care nu sunt obișnuiți cu jocul în sine și aceste reguli Whist, există câteva strategii de bază. O primă sugestie este gestionarea atuului, deoarece trebuie să fii atent la cărțile de atu pe care le ai și să le folosești cu la momentul potrivit, păstrându-le pentru momentele cheie.
În plus, la jocul de echipă, comunicarea non-verbală între parteneri poate fi un avantaj major, deoarece gesturile subtile sau expresiile faciale pot transmite informații despre cărțile pe care le au.
Nu în ultimul rând, jucătorii ar trebui să învețe să prevadă jocul adversarilor. Analiza cărților jucate și a tacticilor folosite de ceilalți pot oferi indicii despre strategia lor și despre ce cărți mai au în mână, ajutându-te să iei decizii strategice pe parcursul jocului.
Whist este un joc captivant de cărți care combină strategia și distracția, fiind accesibil jucătorilor de toate vârstele. Indiferent dacă joci în echipă sau individual, acest joc este o alegere excelentă pentru întâlniri cu prietenii. Citește setul de reguli Whist pentru a învăța cum se joacă sau pentru a-ți îmbunătăți strategia!